Cao Kinderopvang
De salarisschalen per 1 september 2026 en de belangrijkste afspraken op een rij. Met een rekenhulp voor je bruto salaris.
De belangrijkste afspraken
- Voltijd is 36 uur per week. Werk je minder, dan krijg je naar verhouding minder salaris.
- Loonsverhoging van 1,5% per 1 september 2026. Al verwerkt in de bedragen op deze pagina.
- Minimum-uursalaris van € 16. Sinds 1 januari 2026. Daardoor beginnen de laagste schalen op € 2.506 per maand.
- 8% vakantiegeld en 8% eindejaarsuitkering. De eindejaarsuitkering is in 2026 verhoogd naar 8%.
- Reiskosten: € 0,25 per kilometer. Sinds 1 juli 2026.
- Stagevergoeding € 450 per maand bij een voltijd stage, vanaf september 2026.
De cao Kinderopvang geldt voor iedereen die werkt in de dagopvang, de bso, de peuteropvang en bij gastouderbureaus. Over een nieuwe cao wordt op dit moment onderhandeld. Zodra er een akkoord is, werken we deze pagina bij.
Welke schaal hoort bij je functie?
Dat staat in het Functieboek Kinderopvang. Daarin is elke functie beschreven en ingedeeld in een schaal, van pedagogisch medewerker tot locatiemanager.
Bronnen: Bijlage 2 Salarisschalen, cao Kinderopvang 2025-2026; CNV over de cao Kinderopvang. Aan deze bedragen kun je geen rechten ontlenen; de cao-tekst is leidend.